E C O - L E A R N

Nos partenaires recrutent

Vous former à la durabilité, puis connecter ces compétences au marché de l’emploi.
Retrouvez les offres de nos partenaires pour réaliser votre transition vers les métiers à impact positif.

Nos offres partenaires :

Les Echos Le Parisien

Pôle « Presse et Medias » du groupe LVMH

DÉFINITION DU POSTE

Un poste de chef de projet junior pour rejoindre une équipe au sein du Groupe Les Echos Le Parisien est ouvert à candidature.

Le salaire se situe entre 35 et 40k€ annuels bruts.

Pour toute question ou précision, vous pouvez contacter Capucine Pêtre-Spassky, Head of corporate social responsability : cpetre@lesechosleparisien.fr.

Birdeo

Cabinet de recrutement, leader en RSE et développement durable.

DÉFINITION DU POSTE

Accompagnement et conseil aux entreprises dans leur problématique de recrutement. Il s’agit en général de nouveaux métiers et de nouvelles compétences. En ce sens, notre accompagnement et notre conseil prennent toute leur ampleur.

Activité commerciale et fidélisation d’un portefeuille clients. La prospection téléphonique est importante mais elle est un des outils car depuis plus de 10 ans Birdeo s’impose par sa présence dans les réseaux, sa contribution à la définition et formalisation des métiers.

Gestion entière du process de recrutement – avec des candidats passionnés et passionnants sur les sujets de sustainability et d’impact positif.

 
Ce que ce métier va vous apporter :
  • Une connaissance des sujets liés à l’impact positif, le développement durable, l’impact positif
  • Développer votre réseau dans cet écosystème
  • Développer votre carrière sur des thématiques autre que le commercial et le recrutement selon vos appétences et envies.
 
PROFIL RECHERCHÉ
 
Formation supérieure équivalente master 2
 
Savoir-faire :
Expérience en cabinet de recrutement et de chasse de tête
 
Savoir-être :
Passionné par les enjeux d’impact positif
Persévérant, curieux, enthousiaste,
Team player
 
3 bonnes raisons de postuler :
Contribuer de façon active à la transition durable et inclusive des entreprises
Une équipe bienveillante et solidaire au cœur de Paris
Votre réseau et visibilité au cœur de cet écosystème
DÉFINITION DU POSTE

Vous avez la responsabilité de recrutements de candidats dans le cadre des missions pour le compte de clients du cabinet, en travaillant directement avec la Direction et/ou les consultants. Vous êtes rattaché(e) hiérarchiquement à la Directrice des Opérations.

 

Les différentes missions que vous aurez à prendre en charge sont :

 

  • Rédaction de l’offre en fonction du brief client (recueil du besoin)
  • Mise en place de stratégie de recherche sourcing
  • Publication des offres sur le site Birdeo.com et éventuellement jobboards
  • Recherche de profils dans la base interne du cabinet
  • Recherche de profils au sein des réseaux sociaux professionnels
  • Prise de contact avec les candidats et première sélection
  • Présentation client de la sélection
  • Suivi des candidatures / Reporting
  • Gestion commerciale et administrative : coordination des rendez-vous candidats / clients et facturation
 
Ce que ce métier va vous apporter :
Vous serez sensibilisé(e) aux enjeux des métiers à impact et de la RSE. Si vous le souhaitez, vous serez formé au métier de consultant en recrutement et vous pourrez bénéficier d’un entretien mensuel avec un coach externe en développement professionnel et commercial.
 
Vous participez aux projets engagés du cabinet : entreprise à mission, communauté B corp, définition des nouveaux métiers de la RSE et des métiers à impact positif.
 
PROFIL RECHERCHÉ
 
Formation supérieure équivalente master 2
 
Savoir-faire :
Spécialisation dans les métiers RH
Expérience minimum de 4 ans en cabinet de recrutement
Appétence pour le développement durable et la RSE
Anglais courant
 
Savoir-être :
Excellent relationnel et très bonne écoute
Vous savez poser les bonnes questions, identifier les informations clés afin de faire ressortir le savoir-faire et savoir-être des candidats
Organisé, méthodique, réactif et polyvalent
Excellentes capacités rédactionnelles
 
3 bonnes raisons de postuler :
Un job passionnant dans un secteur à impact positif
Une équipe bienveillante & solidaire dans un écosystème d’entreprises RSE en plein cœur de Paris
Vous développerez votre réseau et votre visibilité dans l’écosystème
 
Rémunération :
Fixe + variable en fonction de l’expérience

Quantis

Groupe de conseil en développement durable au service des plus grandes entreprises.

Does this describe you and your next role?
Consultant style of work and experience
  • You are well organized person who can prioritize tasks
  • You are a team player that works quickly, independently and on schedule
  • You are motivated to put your consulting and analysis skills to work towards our mission of building a sustainable future
  • You have demonstrated high levels of determination in managing complex analytical challenges and problem-solving skills, especially in complex value chains and on a multi-indicators basis.
  • You can present in a clear manner complex biodiversity topics in front of neophytes.
  • You have the ability and affinity to support and manage multiple projects simultaneously
  • You feel at ease in training people and sharing your knowledge
Mandatory skills and experience
 
  • You have a Master’s degree or a PhD in natural sciences, environmental science, engineering or economics
  • You speak fluent English (French is a strong asset)
  • Ideally, you have a first experience in performing, managing, interpreting and communicating on results and sustainability topics, preferably in consulting industry and/or academic context
  • You have an excellent knowledge of MS Excel, Word and PowerPoint
  • You have scientific programing skills (Python)
  • You have strong general quantitative and qualitative analytical skills
  • You have the ability to collect, process, manage and interpret data in a form understandable to audience with various levels of knowledge on sustainability
  • You have a thorough understanding of sustainability topics, services, market needs relevant to Quantis
 
Preferred skills and experience
  • You have a strong knowledge of Life Cycle Assessment (LCA)
  • You have experience with one of the LCA software tools, e.g. SimaPro, GaBi, OpenLCA, etc.
  • You have experience with sustainability issues in the food sector (agriculture, food production, etc.) and/or textiles sectors (production and processing of fibers and textiles) and/or cosmetics sector and/or Finance
  • You are familiar with training in project management
  • You have experience with and/or education in business and sales; direct communication with clients
 
As a Sustainability Consultant, here’s a preview of what type of work your days will include:

This is a starting point for a Sustainability Consultant at Quantis. You are encouraged to empower your own career and can build your path towards managing clients’ projects or being responsible for advanced technical and scientific tasks. 

Technical execution of tasks in clients’ projects:
  • Working on projects in the French speaking market as well as on projects from all over the world in collaboration with Quantisians from other offices (Berlin, Boston, Milan, Zürich and Lausanne)
  • Executing tasks within Sustainability Strategy projects
  • Performing product LCAs in SimaPro of various products and systems including complex novel technologies
  • Calculating Corporate Biodiversity Footprint, including advanced Scope3 models
  • Interpreting results related to biodiversity impacts, to dig into complex value chains, and contextualize with clients’ businesses and supply chains
  • Data collection from the client, its processing and management
  • Creation of user-friendly MS Excel tools with models in the background of various complexity
  • Writing of reports and creation of presentations of results in clear and easily understandable manner
  • Supporting/managing clients’ interactions, such as project meetings/calls, etc. 
  • Taking an active role in the management of the projects
Contribute to the Innovation HUB and internal projects:
  • Actively contributing to various emerging sustainability topics growing within our Innovation HUB – help the science to become offering for our clients!
Other responsibilities could include:
  • Supporting of business development activities: capturing and translating clients’ needs into new ideas to help with business development, contributing to project proposals when needed
  • Providing helping hand in day-to-day operations of the company; operations, knowledge management, supporting the vision and mission, etc. 
 
To thrive in the Quantis culture, you’ll:
  • Show up as team collaborator with a win-win attitude: empathetic, attentive and supportive of colleagues.
  • Take responsibility and ownership for your work: think and act with autonomy, while knowing when to ask for help.
  • Take initiative if something needs to be done.
  • Be positive! Use positive language, look at challenges not as bottlenecks, but as problems to solve, and see failure as a lesson learned.
  • Practice open and transparent communication; welcome effective dialogue and productive disagreement with minimal tension. 
  • Self-Manage: be in the driver’s seat of your professional growth and ambitions all the while valuing the learning journey and opportunities within Quantis.
 
Some logistics to consider:
  • Location: Paris (ideally) or any other Quantis office
  • Job type: Full-time contract
  • Optimal start date: As soon as possible
  • Punctual collaboration with other Quantis branches (Lausanne, Zürich, Boston, Berlin, and Milan) via web-conferences, in English 
  • Ability to travel, primarily in France, and at times Europe
Does this describe you and your next role?
  • You are passionate about driving Quantis’ mission in the finance sector — inspiring sustainable change by providing key actors with leading-edge environmental metrics, tools and strategies.
  • You believe in the potential of the financial sector to lead the transition to a sustainable economy.
  • You are driven by creating positive change and you embrace challenges as opportunities.
  • You are a leader who sees opportunities and needs, who can bring stakeholders together and act at the intersection of science and business.
  • You have 10-15 years of professional experience, at least 5 years in the sustainable finance space within a financial services company and/or consulting space.
  • You have strong knowledge of the principles, actors, roles, issues/topics, instruments within the finance sector.
  • You have a significant network in the sustainable finance space.
  • You have passion and commitment to develop Quantis’ network and business in sustainable finance.
  • You have the capacity to listen to client needs to develop and communicate creative and adapted solutions.
  • You have the ability to organize workload, project streams and priorities to deliver in a timely manner.
  • You have the capacity to integrate and work with a diverse team, including a range of scientific and creative personalities and profiles.
  • You have excellent communication and interpersonal skills.
  • You have a high level of thought leadership and public speaking capabilities.
  • You are fluent in English. Fluency in the language of the hosting Quantis office will be a big plus (e.g. German in Zurich, French in Paris).
  • You have experience working with data and metrics.
  • You are able to identify, design and deliver outstanding consulting and thought leadership projects, products and services.
 
 
 
As the Global Sustainable Finance Lead, here’s a preview of what type of work your days will include:
  • Lead Quantis’ service offerings and the development of new offerings in sustainable finance. Define industry needs in close interaction with clients and Quantis consultants, understand gaps and opportunities in the market, set strategy with short- and long-term objectives, identify the needed partnerships to reach Quantis’ and the industry’s goals.
  • Support Quantis’ business development efforts throughout all our offices and geographies by developing and managing existing and new client relationships across the financial sector, building business development plans, coordinating communications and marketing strategies and actions. This includes meeting prospects, writing proposals and presenting to potential clients, as well as becoming a recognizable voice at key strategic events and in relevant media.
  • Manage client project work with relevant team support from Quantis consultants across offices, providing guidance from project scoping to crafting solutions to developing high-standard, timely deliverables.
  • Build and nurture trusting client and industry relationships.
  • Build, develop and manage efficient and balanced consultant projects teams.
  • Act as coordinator and thought leader on sustainable finance globally.
 
 
To thrive in the Quantis culture, you’ll:
  • Show up as team collaborator with a win-win attitude: empathetic, attentive and supportive of colleagues.
  • Take responsibility and ownership for your work: think and act with autonomy, while knowing when to ask for help.
  • Take initiative if something needs to be done.
  • Be positive! Use positive language, look at challenges not as bottlenecks, but as problems to solve, and see failure as a lesson learned.
  • Practice open and transparent communication; welcome effective dialogue and productive disagreement with minimal tension. 
  • Self-Manage: be in the driver’s seat of your professional growth and ambitions all the while valuing the learning journey and opportunities within Quantis.
 
Some logistics to consider:
  • Location: Zurich or Paris (Other Quantis offices can be considered)
  • Optimal start date: As soon as possible
  • Frequent collaboration with other Quantis branches (Paris/Zürich, Lausanne, Boston, Berlin, and Milan) via web-conferences, primarily in English
  • Ability to travel in Europe/US

Haatch

Cabinet de conseil en stratégie et développement durable pour grandes entreprises, PMEs, associations et acteurs publics

Missions :

Le/la consultant.e rejoignant notre équipe pilotera les missions de stratégie RSE qui lui seront confiées en lien direct avec le Directeur Général et/ou le Fondateur. Il/elle managera un.e consultant.e junior et/ou un.e stagiaire.

 

Profils recherchés :

1. Consultant.e RSE avec une formation d’excellence, ayant au minimum 5 ans d’expérience, idéalement avec déjà une expérience dans un cabinet de conseil.

2. Responsable RSE au sein d’une entreprise avec une formation d’excellence, ayant au minimum 3 ans d’expérience dans le département RSE de votre entreprise, vous avez porté et mis en place des plans d’action pour faire avancer la politique RSE de votre entreprise. Vous avez acquis une expertise RSE « métier » et vous souhaiter capitaliser dessus et intégrer une agence conseil qui vous permettra d’être confronté.e à de nombreuses problématiques multi-sectorielles.

 

✓ Maîtrise des fondamentaux RSE et des outils RSE classiques (mapping des parties prenantes, matrice de matérialité…).

✓ Capacité d’être à la fois poète et paysan : capacité de réflexion mais aussi de se “retrousser les manches” au quotidien pour faire avancer l’agence.

✓ Grande rigueur et honnêteté intellectuelle, esprit d’initiative, autonomie et capacité à s’investir.

✓ Très fort esprit analytique avec un très bon relationnel.

✓ Créativité, capacité à sortir des sentiers battus.

✓ Curiosité naturelle, ouverture, bonne culture générale, goût pour la découverte de problématiques et d’univers sectoriels variés.

✓ Français langue maternelle (sorry but due to the nature of most of our missions, French as the mother tongue is a mandate).

✓ Anglais courant

✓ Une compétence RSE complémentaire (bilan carbone/ mesure d’impact social / ACV / audit) est un plus mais pas indispensable.

 
Date de début : 
Asap.
 
Rétribution : 
A discuter en fonction de l’expérience du candidat
 
Process de recrutement :
1/ conversation de 10-15 mn pour s’assurer de l’adéquation entre le souhait du candidat et le poste proposé.
2/ 1er entretien en présentiel : 1h.
3/ le cas échéant : travail sur un cas, la problématique sera envoyée directement par la suite. 1 semaine pour réaliser le cas.
4/ Entretien final avec le fondateur de HAATCH et un autre consultant.
 
Egalité des chances :
Nous croyons que la diversité est une chance pour notre entreprise et nous nous engageons à traiter les candidatures sans considération de sexe, d’âge, d’origine, de handicap ou de conviction. HAATCH est signataire de la charte de la diversité, l’ensemble des collaborateurs a réalisé la fresque de la diversité.

People4Impact

Plateforme pionnière de freelances dédiés à l’engagement sociétal et aux métiers à impact positif

 
 

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Mathieu EUCAT
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